Akcie sociálnych sietí sa zdajú byť medzi investormi veľmi obľúbené. Medzi ne samozrejme patrí Facebook, Twiter (po kúpe Elona Muska sa má delistovať), Tik Tok, ale aj Snap, či Pinterest. Začiatkom tohto roka sa objavili klebety, že by ich tento rok mala doplniť sociálna sieť Reddid a komunikátor Discord zameraný pre hráčov a fanúšikov hier. Vzhľadom na vývoj na trhoch, ich vstup na burzu by bol veľkým rizikom ako pre samotnú firmu, tak aj pre investorov. Od vtedy sa tieto klebety ich vstupu nepotvrdili. Ale späť k téme.
Posledných päť rokov mám obavy z toho, či sú práve sociálne siete tou správnou dlhodobou investíciou, a či vôbec majú trvácnosť. Možno, že ešte Facebook by mohol byť výnimkou, aj keď tohtoročný – 70 % pokles akcií tomu nenasvedčuje, ale tak ako on, aj ostatné sociálne siete mi prídu príliš trendy. Oveľa radšej by som privítal obľubu u investorov investovať do firiem, ktoré by sa dali nazvať digitálnymi nástrojmi, pretože je oveľa jednoduchšie predpovedať dopyt koncových zákazníkov o päť alebo desať rokov, ako do ošiaľu sociálnej siete.
Podľa môjho názoru sú nástroje ako vyhľadávanie, mapy, streamovanie hudby a hier, platobné platformy, videokonferencie, digitálne podpisy a vytváranie webových stránok oveľa lepším zdrojom inšpirácie na investovanie ako sociálne siete.
Pýtaš sa “prečo”? Pretože konečný dopyt je konzistentný a zákazníci majú tendenciu držať sa produktov mnoho rokov s malými obavami z ich straty. Pre konkurentov je tiež veľmi ťažké vybudovať niečo, čo je zmysluplne lepšie ako existujúce riešenie, pokiaľ poskytovanou hodnotou nie je produkt spojený s niečím iným.
Na rozdiel od týchto vyššie spomenutých digitálnych nástrojov sú sociálne siete náchylnejšie na narušenie, pretože pre konkurenta je jednoduchšie vymyslieť niečo, čo si zákazníci začnú ceniť viac a vytvoria niečo trendy. Napríklad teraz tu máme nový Tik Tok ošiaľ a na Facebook to vytvára tlak a potrebu, aby zostal naďalej inovatívny. Popri tom, niekto ako Visa to má jednoduchšie, stačí jej posadiť sa a nastaviť autopilota a zameranie na jeho hlavnú činnosťou. Samozrejme to neznamená, že všetky sociálne siete sú zlými investíciami, a že všetky digitálne nástroje budú dobrými investíciami.
Upozornenie: Článok obsahuje subjektívne názory autora a preto ich nepovažovať za investičné odporúčanie!