Newyorská burza má za sebou megaúspešný rok. Zaslúžili sa o to hlavne technologickí giganti. NFT umenie trhá rekordy na všetkých frontoch. Dominuje týchto 5 kolekcií. Okrem pokračujúcej pandémie, krízi dodávateľských reťazcov a vysokej inflácie nám rok 2021 priniesol aj nový pojem Web 3.0.
Čo sa dozviete v článku?
2021 bol na Wall Street rokom úspechu
Hlavný index newyorskej burzy S&P500 má za sebou tri najlepšie roky za posledné dve dekády. V poslednom týždni roku 2021 ešte stihol pokoriť nové maximum a vystúpať na hodnotu 4,806 bodov. Je možné, že rast na burze sa ešte predĺži, pretože na trhy sa dostavil efekt známy ako Santa Claus rally.
Z historických skúseností je totiž známe, že pokiaľ akcie v prvý deň posledného obchodného týždňa v starom roku posilnia, nasledujúcich 7 dní posilnia opäť v priemere o viac ako tri percentá.
O rast indexu sa postarali hlavne technologické spoločnosti ako Apple, Microsoft, Amazon, Meta (Facebook) a Alphabet. Táto pätica dokonca tvorí necelú štvrtinu celého indexu. Technologický sektor je považovaný za jedného z víťazov koronavírusovej pandémie.
Online prostredie výrane zefektívňuje predávanie informácií a zároveň znižuje náklady firiem. Dá sa teba predpokladať, že aj rok 2022 bude patriť technológiam.

V silne rastovej trajektórií sa ocitli dvaja technologickí giganti Apple a Microsoft. Akcie Applu už stihli v posledných 2 týždňoch dvakrát prekonať psychologickú hranicu 180 dolárov a následne sa vrátiť o niečo nižšie.
Podobný scenár zažili aj akcie Microsoftu po prelomení hranice 340 dolárov. Akcie softvérového giganta zhodnotili za posledný pol rok o 27 percent a tržná hodnota spoločnosti sa vyšplhala na 2,5 bilióna dolárov. Microsoft si tak upevnil pozíciu druhej najhodnotnejšej obchodovanej spoločnosti sveta.
NFT umenie trhá rekordy
Kryptomenový boom v posledných rokoch vytvoril a vyniesol na piedestál nové odvetvie pod názvom NFT (non-fungible-tokens). Ide o digitálne zberateľské predmety a rok 2021 bol pre ne doslova prelomový. Celkový objem predajov dosiahol neuveriteľných 14 miliárd dolárov.
Podľa serveru NonFungible.com, len v priebehu minulého týždňa dosiahol obrat predajov hodnotu 319 miliónov dolárov. To len potvrdzuje obrovský rast celého odvetvia.
Najpredávanejše kolekcie z toho obdobia sú práve tieto:
Cool Cats
Objem predajov za 7 dní: 7,2 milióna dolárov
Počet predaných kusov: 212
Najvyššia predajná cena: 146 089 dolárov

Sandbox
Objem predajov za 7 dní: 17,7 milióna dolárov
Počet predaných kusov: 1 238
Najvyššia predajná cena: 245 031 dolárov

Art Blocks
Objem predajov za 7 dní: 21,6 milióna dolárov
Počet predaných kusov: 7 522
Najvyššia predajná cena: 1,1 milióna dolárov

Crypto Punks
Objem predajov za 7 dní: 49,6 milióna dolárov
Počet predaných kusov: 164
Najvyššia predajná cena: 1,2 milióna dolárov

Bored Ape Yacht Club
Objem predajov za 7 dní: 104,3 milióna dolárov
Počet predaných kusov: 2 111
Najvyššia predajná cena: 1,6 milióna dolárov

Web 3.0 je tu!
Web 3.0 je do značnej miery revolučný koncept, ktorý je zástancami kryptomien a blockchainu ospevovaný ako budúcnosť internetu. Myšlienkou je vytvoriť decentralizovaný web, kde môžu užívatelia prenášať svoje dáta od jednej služby k druhej bez tretích strán. Je to kombinácia stále viac skloňovaných pojmov NFT a metaverza, ktoré upútali pozornosť aj veľkých firiem a investičných spoločností.
Názov Web 3.0 je vyššia verzia už existujúcich názvov, ktoré predstavujú vývoj internetu.
Web 1.0 je názov pre pôvodnú verziu internetu, ktorá umožňuje užívateľom prehliadať stránky, alebo napríklad hrať hry založené na technológií Flash.
Web 2.0 sa vyvinul z Webu 1.0 a predstavoval rozvoj platforiem sociálnych sietí ako sú Facebook, služieb ako Uber a viac menej všetkého čo dnes existuje na internete.
Web 3.0 je založený na myšlienke, že technológia blockchain a digitálne tokeny môžu podporovať a rozvíjať decentralizovaný internet.

Web 2.0 nám síce dal internet dnešnej podoby, ale priniesol so sebou aj problémy a obmedzenia. Okrem toho ho ovláda iba hŕstka spoločností ako napríklad Google, Amazon, Microsoft, či Facebook.
Chýba prenositeľnosť dát a pokiaľ si zakúpite aplikáciu prostredníctvom jednej platformy, tá nemusí fungovať na iných platformách. Neraz sa stalo, že veľké spoločnosti boli trestané za zneužívanie svojho monopolného postavenia na trhu.
Okrem toho odovzdávame svoje údaje technologickým gigantom, ktoré ich spracúvajú a využívajú ďalej na reklamné, marketingové a iné účely.
Web 3.0 by umožnil existenciu webu a poskytovania služieb v decentralizovaných počítačových sieťach a pri overovaní užívateľských dát by sa spoliehal na technológiu blockchain. Ľudia, ktorí by stránky a aplikácie používali, by ich v ideálnom prípade aj vlastnili. Ich čast by získali v podobe digitálneho tokenu a služby by boli riadené spotrebiteľskými reťazcami. Či sa Web 3.0 v budúcnosti vyvinie plnohodnotne do takejto podoby, ukáže až čas.